איזיטופ שירותי איכות הסביבה

למידע נוסף השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם





    היתר רעלים

    היתר רעלים הינו מסמך משפטי המאפשר למי שמחזיק בו לעסוק בחומרים רעילים. המסמך יינתן לגופים רלוונטיים על פי התנאים המוגדרים בחוק “חומרים מסוכנים – התשנ”ג 1993”. ההיתר מכיל מפרט מלא של הרעלים המותרים לעיסוק באופן ספציפי ותנאים כלליים וממוקדים לטיפול ברעלים אלה, כגון; אופן האחסון, סילוק הפסולת המסוכנת, הליך השינוע וההעברה, היערכות למצבי חירום, שילוט ועוד.

    מי מחויב בקבלת היתר רעלים?

    כל גוף פרטי, תעשייתי או מסחרי (העוסק) אשר מייצר, מייבא, משתמש, אורז, מוכר, מאחסן או משנע חומרים מסוכנים ורעילים, בכמות או בריכוז שעולים על ערכי הסף המותרים, מחויב על פי חוק חומרים מסוכנים בקבלת היתר רעלים. החוק מפרט את החומרים הרעילים ברשימת הרעלים, הכוללת גם את ערכי הסף, שמופיעה בתקנות טיפול בחומרים מסוכנים (תוספת ראשונה לחוק).

    בנוסף, על פי החוק, כל אדם או מפעל המחזיק או המשתמש בחומרי הדברה בכמות שעולה על 50 ק”ג, או כל גוף מסחרי או תעשייתי שמחזיק ב-40 סוגי רעלים, גם אם הכמות שלהם אינה גדולה מערכי הסף, נדרש בקבלת היתר רעלים.

    החוק פוטר מחובת קבלת ההיתר גופים העוסקים ברעלים רפואיים לצרכי הבריאות, כגון בתי מרקחת או בתי עסק המוכרים תכשירים ללא מרשם או אלה המייצרים או המוכרים רעלים רפואיים. בנוסף, הפטור מההיתר ייתנן לגופים העוסקים ביסודות רדיואקטיביים, על פי התוספת השנייה לחוק החומרים המסוכנים.

    מתן היתר רעלים נעשה באופן נפרד לכל אתר בו קיים עיסוק ברעלים, גם כאשר האתרים שייכים לגוף אחד.

    כיצד מתבצע הליך מתן ההיתר?

    על מנת לקבל את ההיתר, יש להגיש פנייה לסניף המשרד להגנת הסביבה הממוקם במחוז הרלוונטי. כדי להתחיל את התהליך, יש למלא טופס בקשה להיתר רעלים, לשלם את אגרת ההיתר ולשלוח את הטופס, שובר האגרה והמסמכים הרלוונטיים הנוספים לממונה המחוזי. החוק מתיר למבקשי ההיתר להגיש בקשה באופן עצמאי, ללא צורך בסיוע של ספקים חיצוניים.

    תהליך מתן היתר הרעלים מתבצע על ידי מספר רגולטורים, כגון המשרד להגנת הסביבה (הגוף האחראי על הנפקת ההיתר), הרשות הארצית לכיבוי והצלה ופיקוד העורף. ההיתר מחייב ציות להנחיות בנוגע לטיפול ברעלים, ומתייחס למגוון תחומים, ביניהם אחסון, סילוק פסולת מסוכנת, מניעת דליפות ושינוע. כמו כן, ההנחיות מחייבות כל גוף המבקש היתר למנות אחראי רעלים, להתקין שילוט רלוונטי, לנהל פנקס מעקב ועוד.

    ההיתר מחלק את החומרים הרעילים ל-3 דרגות, על פי רמת הסיכון לחיי האדם והסביבה, כשתוקף ועלות ההיתר נקבעים על פי הדירוג הרלוונטי. כך, כל עוסק בחומרים רעילים ברמת הסיכון הגבוהה (דרגה A) יקבל היתר לשנה אחת בלבד וישלם אגרה שנתית בסך 5,289 ש"ח. העוסקים ברעלים בדרגת סיכון B יקבלו היתר לשנתיים וישלמו אגרה שנתית בסך 4,363 ש"ח, ואלה בדרגה C – יקבלו תוקף לשלוש שנים ויחויבו בתשלום שנתי של 2,182 ש"ח. אם הגוף המבקש היתר עוסק ברעלים באופן חד פעמי, תוקף ההיתר ייחשב על ידי הממונה המחוזי ולא יעלה על תקופה של שנה. עלות האגרה במקרה זה הינה 660 ש"ח.

    חידוש ההיתר מותנה בהגשת הבקשה כ-4 חודשים לפני שתוקף ההיתר הנוכחי יפוג. לרוב, המחזיקים בהיתר מקבלים תזכורת לחידוש מהמשרד להגנת הסביבה, אך החידוש עצמו נמצא באחריות של בעל היתר בלבד. במידה וחלו שינויים במפרט הרעלים,בכמות, בריכוז או בתנאי העיסוק, יש לעדכן על כך את הממונה המחוזי. במקרים מסוימים, כאשר השינויים משמעותיים, יצטרך העוסק להגיש בקשה להיתר חדש ולא לחידוש.


    חומרים מסוכניםייעוץ אקולוגימחזור פסולת מסוכנתפסולת מסוכנת

    מידע נוסף בנושא

    היתר רעלים על ידי חברות פרטיות

    בגלל שהטיפול ברעלים ומתן היתרי הרעלים הוא מסועף בעקבות העובדה שהוא קיים בזירות רבות בתעשייה, נעזר המשרד להגנת הסביבה בשירותים של חברות פרטיות אשר עושות את הביקורת הדרושה במפעלים כדי לוודא כי ישנו היתר רעלים בתוקף, וכי קיימים כל התנאים הדרושים לצורך חידוש היתר הרעלים.

    הביקורות נעשות בכמה וכמה מקומות, וביניהם ניתן למצוא:

    • בריכות שחייה.
    • מעבדות.
    • חברות המשנעות חומרים מסוכנים.
    • חברות המשנעות פסולת מסוכנת.
    • מכבסות ניקוי יבש.

    שירות זה ניתן אך ורק על פי החלטתו של הממונה במחוז, ובכפוף להסכמה של העסקים המבוקרים. מחפשים חברה מקצועית שתעניק לכם את היתר הרעלים המיוחל? חברת איזיטופ פתרונות אקולוגים מציעה מענה מקצועי גם בתחום היתרי הרעלים ובדיקות רעלים תקופתיות, ותשמח לסייע בכל שאלה או בקשה.

    איך מקבלים היתר רעלים?

    כדי לקבל היתר רעלים יש להגיש בקשה, כאשר ברוב המקרים הבקשה אמורה להיות מקוונת למעט עסקים כמו בריכות שחייה וניקוי יבש אשר אלו עדיין אמורים להגיש בקשות ידניות. לקראת ההנפקה של ההיתר מקיים נציג ענף חומרים מסוכנים מחוזי, בדיקה של העסק, כאשר רק לאחר הבדיקה מונפק ההיתר על פי הסיווג של המפעל למשך זמן קצוב, על פי רמת הסיכון של העסק. הסיווג הוא על פי דרגות ABC. את ההיתר יש לחדש בתום התקופה כאשר זה יכול להיות למשך שנה, שנתיים או שלוש.

    איך לקבל היתר רעלים

    במדינת ישראל קיים חוק מסודר בכל הנוגע לשימוש בחומרים מסוכנים והיתר רעלים: לא יעסוק אדם ברעלים, אלא אם יש בידו היתר רעלים מאת הממונה על ידי השר להגנת הסביבה. את היתר הרעלים מקבלים רק אחרי בדיקה מקצועית שנעשית על ידי אנשי מקצוע מומחים המבקרים במפעל, אשר בוחנים את הסיכונים ומקיימים הערכות לצורך מניעה של אותם הסיכונים. כך גם נקבעים תנאים שונים ודרישות מול בעלי המפעלים כאשר אלו מורים להם איך וכיצד לנהוג בימי שגרה ובימי חירום. כמו כן, הגדרת הרעלים חשובה אף היא- ישנה רשימה מפורטת בחוק הכוללת את סוגי הרעלים, כאשר ההגדרה של רעל תקפה בין אם הוא מופיע בצורה הפשוטה שלו ובין אם זהו רעל שמעורב בעוד חומרים אחרים.

    שירות איכות הסביבה © כל הזכויות שמורות לאיזיטופ

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
    לפתיחת הצט לחצו כאן
    צריכים עזרה?
    איזיטופ- פתרונות טכנולוגים לאיכות הסביבה
    היי,
    מומחה איכות הסביבה זמין בצט לכל שאלה
    Call Now Button