איזיטופ שירותי איכות הסביבה

למידע נוסף השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם





    בדיקת גז קרקע תוך מבני

    סקר קרקע בצפון  |  סקר קרקע במרכז |  סקר קרקע בדרום

    חברת איזיטופ מבצעת בדיקת חדירת גזי קרקע למבנים ועורכת סקרי גז קרקע לגילוי חומרים מסוכנים VOC, S-VOC, MTBE, ETBE למטרות של ניטור גזים במבנים.

    גזי קרקע החודרים למבנים מכילים חומרים שונים המסכנים את בריאות הציבור. הרכבם של גזי הקרקע משלב חומרים מסוכנים החודרים ישירות למבנה קיים דרך סדקים ברצפות ובקירות. התופעה של חדירת גזי הקרקע מחמירה אף יותר כאשר מדובר במבנים צמודי קרקע, בבניינים עם מעליות אשר מביאות את הגזים הרעילים הללו גם לקומות העליונות. כך נוצר מצב שגם בקומות הגבוהות של מבנים הסכנה לבריאות הציבור קיימת.

    גזי קרקע מורכבים ממכלול שלם של חומרים מסוכנים:

    • חומרים נדיפים אורגניים (VOC) – אלו הם חומרים המכילים אטומי פחמן והם בעלי לחץ אדים בטמפרטורות רתיחה נמוכה. ניתן למצוא אותם בדלקים, צבעים, מטהרי אוויר, חומרי בניין ועוד.
    • חומרים נדיפים אנאורגניים – אלו הם חומרים מסוכנים ביותר המכילים כספית, סולפיד, עופרת ועוד.
    • חומרים חצי נדיפים (S-VOC) – חומרים בעלי משקל מולקולארי נמוך מן הרגיל כאשר בחדירה לקרקע הם מהווים סכנה מוחשית.

    כיצד מתרחשת חדירת גזי קרקע למבנים?

    חדירה ישירה של גזי קרקע לתוך מבנים קיימים מתרחשת בעקבות שינויים בטמפרטורות והפרשי לחצים העומדים בין הקרקע למבנה עצמו באזור שבו מונחים היסודות. השינויים הללו קורים בגלל מספר גורמים: תת לחץ בבניינים בגלל הפעלת מפוחים, לחץ ברומטרי או הפעלה של מערכות אוורור. גזי הקרקע חודרים לבניין בתוך המערכות הקיימות כמו צנרת, ביוב, תשתית, יסודות ועוד. היכולת של הגזים הללו לנדוד קשה לחיזוי מאחר וישנה מערכת מאוד מסועפת של חללים וצינורות שמעבירים אותם לכל מקום.

    ההשפעות של חדירת גזי קרקע למבנים מסוכנת ופוגעת בבריאות הציבור בהתאם לצפיפות התרכובת ורמת החשיפה אליה, אך הפגיעה עלולה לגרום לגירוי נשימתי כבד, פגיעה באיברים חיוניים כמו כבד וכליות, פגיעה במערכת העיצבית ולהביא למחלות קשות ביותר. בנוסף לכל אלו, גזי קרקע פוגעים בסביבה בה הם נמצאים וגורמים לקרקע מזוהמת אשר מזיקה לצמחים ובעלי החיים.

    בדיקת גזי קרקע למבנים

    כאשר עולה חשד לקיומם של גזי קרקע בתוך מבנים יש לערוך סקר היסטורי מקדים על מנת לקבל תמונה מלאה על אופי הסכנה. הסקר ההיסטורי יכיל מידע על הימצאות או שימוש בחומרים מסוכנים בקרקע המדוברת בזמן עבר ולפי תוצאותיו ניתן יהיה לערוך ניטור גזים בקרקע כדי לברר לעומקו של עניין מה החומרים הנמצאים והאם הם עומדים בערכים המוגדרים בתקנים.

    אם יימצאו בבדיקת ניטור הגזים במבנה ערכים גבוהים מעל לסף המיגון המצוי על פי המשרד להגנת הסביבה תידרש חקירה אשר תכלול הכנת תכנית ברורה למיגון המבנה וטיהור קרקע מזוהמת תוך עריכת סקר סיכונים עם דיגום קרקע.

    סקר גז קרקע יכלול מספר אלמנטים מרכזיים אשר ירכיבו את התמונה המלאה:

    • סקר גז קרקע אקטיבי – בסקר זה משתמשים בדוגמאות מחולצות הישר מעומק הקרקע החשודה כמזוהמת. הסקר הזה נערך בשטחים קטנים כאשר עולה החשד להימצאות חומרים ברמת נדיפות בינונית עד גבוהה.
    • סקר גז קרקע פסיבי – איסוף מספר רב של דוגמאות על פני שטח רחב יותר על ידי קידוח אל תוך הקרקע לעומק של 3.5 ס”מ והנחת סופחנים מיוחדים שיוצאו משם לאחר מספר ימים ויילקחו למעבדה מוסמכת לניטור הנתונים באופן מדויק ביותר.

    הנחיות המשרד להגנת הסביבה לביצוע סקר גז קרקע

    הנחיות מקצועיות לביצוע סקר קרקע

    סקר קרקע הוא בדיקה פיזית של הקרקע אשר מתבססת על מידע קודם שנאסף בשלבים הראשונים של הליך הסקירה והחקירה של הקרקע. מטרתו של סקר הקרקע מקצועי הוא לאפיין באופן מלא את הקרקע ואת הסיכון הנשקף מהמזהמים המצויים בה לסביבה ולבריאות הציבור.

    להורדת הנחיות מקצועיות לביצוע סקר קרקע >>

    הנחיות מקצועיות למיגון מבנים בפני חדירת גזי קרקע

    הנחיות המשרד לאיכות הסביבה כיצד למגן מבנים אשר נתגלתה בהם חדירה של גזי קרקע לאחר עריכה של סקר היסטורי, סקר גז קרקע על ידי דיגום אקטיבי ודיגום פסיבי. מטרתו של סקר גז קרקע לזהות מה הם המזהמים אשר נמצאים במבנה ולמנוע סכנה בריאותית לחיי הציבור.

    להורדת הנחיות מקצועיות לביצוע מיגון מבנים >>

    הנחיות לביצוע סקר גז פאסיבי

    השיטה הפאסיבית לדיגום ואיפיון גז קרקע באמצעות הדוגמים שלעיל הוכחה כיעילה לזיהוי מזהמים אורגניים נדיפים (VOC) ומזהמים או ירגנ ים חצי- נדיפים (VOC-S) בטווח ריכוזים רחב ובקרקעות בעלות מרקם שונה, כולל קרקעות בעלות מוליכות (Permeability) נמוכה (כגון קרקעות חרסיתיות, קרקעות טין וקרקעות דחוסות).

    להורדת הנחיות לביצוע סקר גז פאסיבי >>

    הנחיות לביצוע סקרי גזי קרקע בשיטות אקטיביות

    ההנחיות מתארות את הפרוצדורות לדיגום גז קרקע אקטיבי בשיטת 15-TO במטרה לקבל ממצאים אמינים ועיקביים המייצגים את תנאי האתר. בשיטה זו יש להכניס נפח מדוד של גז קרקע למכל דיגום: קניסטר מנירוסטה שעבר פאסיבציה והנתון בתת-לחץ או מכלי דיגום אחרים.

    להורדת הנחיות לביצוע סקרי גזי קרקע בשיטות אקטיביות >>

    הנחיות לביצוע סקר היסטורי

    אפיון האתר, באמצעות עריכת הסקר ההיסטורי, מהווה גם בסיס מקצועי להליכים שונים בעלי משמעות מקצועית ומשפטית, לרבות הליכי תכנון ובניה כגון קביעת ייעוד ושימושי קרקע וכן הליכי מכירה ומיזוג של חברות ונכסים, בין היתר, במסגרת בדיקות נאותות.

    להורדת הנחיות ביצוע סקר היסטורי >>

    הנחיות בנושא ערכי סף לחומרים מזהמי קרקע

    בשנת 2004 ,פרסם המשרד חוברת הכוללת את ערכי הסף הראשוניים למזהמים בקרקעות. .עדכון הטבלה שבהנחיות אלה כולל עדכון הערכים לחומרים שנכללו בטבלאות משנת 2004 ,בתוספת של
    חומרים מזהמי קרקע נוספים.

    להורדת הנחיות בנושא ערכי סף לחומרים מזהמי קרקע >>

    הסמכת מעבדות לבדיקת TPH ודיגומי ערימה

    שינוי מהותי לגבי שיטת האנליזה של TPH. השינוי כולל מעבר בין שיטה 418.1 לשימוש בשיטת 8015 – EPA על מנת לאפשר ביצוע סקר קרקע מקצועי ודיגום ערימות.

    להורדת הנחיות בנושא הסמכת מעבדות לבדיקות TPH >>

    ערכי סינון גנריים לגזי קרקע

    טבלת ערכי סינון גנריים לגזי קרקע המכילים פירוט מלא של כלל החומרים המוכרים כמסוכנים והרמות השונות המותרות על פי המשרד לאיכות הסביבה.

    להורדת ערכי סינון גנריים לגזי קרקע >>

    שירות איכות הסביבה © כל הזכויות שמורות לאיזיטופ

    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
    לפתיחת הצט לחצו כאן
    צריכים עזרה?
    איזיטופ- פתרונות טכנולוגים לאיכות הסביבה
    היי,
    מומחה איכות הסביבה זמין בצט לכל שאלה
    Call Now Button